“Πότε ξεπερνούν τα όρια;
«Οι αρνητικές επιπτώσεις από την υπερβολική εμπλοκή των γονιών στο σχολικό διάβασμα»”
Η μελέτη στο σπίτι είναι μια διαδικασία που ήδη από τις μικρότερες τάξεις του δημοτικού τα παιδιά καλούνται να διεκπεραιώσουν. Η μελέτη στο σπίτι είναι κατά κάποιο τρόπο μία μέθοδος αυτοαξιολόγησης. Γι’ αυτό οι γονείς πρέπει να γνωρίζουν τα όρια τους! Πότε και πώς πρέπει να παρεμβαίνουν στη σχολική μελέτη των παιδιών, ώστε πραγματικά να συμβάλουν στη μαθησιακή τους εξέλιξη.
Αρχικά, η μελέτη στο σπίτι πρέπει να επιδιώκει την εμπέδωση της γνώσης και όχι να λαμβάνεται ως τιμωρία ή αγγαρεία. Η ανάθεση μιας άσκησης ή μιας εργασίας στο σπίτι, έχει σκοπό από την μία, ο μαθητής να αντιληφθεί από μόνος του αν όλα όσα έχουν ειπωθεί στην τάξη έχουν γίνει κτήμα του, και από την άλλη να ανακαλύψει τον εαυτό του μέσα από τις αδυναμίες και τις δυνατότητές του. Γι’ αυτό τον λόγο κάθε γονεϊκή παρέμβαση στη σχολική μελέτη, και αυτό ισχύει για όλες τις τάξεις, είναι αναγκαίο να γίνεται με ιδιαίτερη προσοχή.
Ποιες επιπτώσεις μπορεί να έχει λοιπόν η υπερβολική ανάμειξη των γονιών στη μελέτη των παιδιών; Πρώτα από όλα να ξεκαθαρίσω ότι, όταν αναφέρομαι στην υπερβολική εμπλοκή των γονιών στην κατ΄ οίκον σχολική εργασία, εννοώ τις περιπτώσεις που οι γονείς αγχώνονται τόσο πολύ για την εικόνα του παιδιού τους (ή τη δικιά τους!) που προκειμένου το παιδί να πάει «άγραφο» κι αδιάβαστο λύνουν τις ασκήσεις των παιδιών τους, ψάχνουν ώρες το διαδίκτυο για μια σχολική εργασία ενώ το παιδί τους παίζει videogames ή βλέπει τηλεόραση κι άλλες τέτοιες τραγελαφικές περιπτώσεις, που μόνο αρνητικές συνέπειες μπορεί να επιφέρουν, τόσο στη μεταξύ τους σχέση όσο και στη σχέση του παιδιού με το σχολείο. Έτσι, οι κίνδυνοι που καραδοκούν από την υπερβολική εμπλοκή των γονιών στο σχολικό διάβασμα είναι:
1. Η σύγχυση του παιδιού γιατί πολλές φορές οι γονείς ακολουθούν τεχνικές που διαφέρουν από εκείνες του δασκάλου στην τάξη.
2. Δεν δίνεται στο παιδί η ευκαιρία να μάθει ποιες είναι οι δυνατότητές του κι αν με ατομική προσπάθεια θα έφερνε εις πέρας την εργασία του.
3. Αναπτύσσεται το αίσθημα της εξάρτησης από τους γονείς.
4. Εμφανίζεται μειωμένο το αίσθημα της αυτοεκτίμησης, της αυτενέργειας και της πρωτοβουλίας.
5. Η σχολική διαδικασία πολλές φορές για το παιδί είναι αδιάφορη.
6. Το διάβασμα μετατρέπεται σε πεδίο μάχης με αποτέλεσμα η κατ’ οίκον εργασία να είναι πονοκέφαλος και για τους γονείς και για το παιδί
7. Αδράνεια και απάθεια κυριαρχούν εξαιτίας του εφησυχασμού που νιώθουν με αποτέλεσμα η σχολική τους εξέλιξη να καθυστερεί.
Προς αποφυγήν όλων των πιο πάνω, ο ρόλος του γονιού στη διαδικασία της σχολικής μελέτης είναι αναγκαίο να περιοριστεί στο συμβουλευτικό και καθοδηγητικό ρόλο. Γι’ αυτό κάθε γονιός, καλό είναι, όταν γυρίζει από το σχολείο το παιδί του, να του προσφέρει όσα μπορεί να του προσφέρει, να το ακούσει, να το αφήσει να χαλαρώσει όπως επιθυμεί και έπειτα να του δείξει τον τρόπο που πρέπει να οργανώσει τις «υποχρεώσεις» του ώστε να έχει ελεύθερο χρόνο να κάνει ό,τι θέλει για το υπόλοιπο της ημέρας του. Είναι σημαντικό να γίνει αντιληπτό πως με την προσωπική μελέτη και προσπάθεια, τα παιδιά θα αποκτήσουν ανεξαρτησία, αυτοπειθαρχία και το αίσθημα ευθύνης, απαραίτητα χαρακτηριστικά για την πορεία της ζωής τους. Ακόμα να συνειδητοποιήσουν πως η σχολική μελέτη αποτελεί μια γέφυρα επικοινωνίας ανάμεσα στο σχολείο και το σπίτι. Δε θα πρέπει ωστόσο, να ξεχνούν να επιβραβεύουν την κάθε προσπάθεια του παιδιού και οι προσδοκίες τους να είναι προσαρμοσμένες στις δυνατότητες του παιδιού τους.
Μια δυσκολία, μια απορία του παιδιού, ίσως γίνει αφορμή για την καλλιέργεια δεσμών επικοινωνίας ανάμεσα στο γονέα και τον δάσκαλο, που αποτελούν τους βασικούς υποστηρικτές του παιδιού στη μαθησιακή του ανάπτυξη. Να φροντίζουν τα παιδιά τους να γνωρίζουν πως ό,τι κι να χρειαστούν θα είναι δίπλα τους να τα βοηθήσουν και να τα στηρίξουν από την αρχή μέχρι το τέλος των σπουδών τους όχι όμως στερώντας τους το δικαίωμα να εξελιχθούν και να ανεξαρτητοποιηθούν. Ευτύχημα λοιπόν, για κάθε παιδί είναι να ξέρει ότι είσαι δίπλα του ακόμα και όταν βρίσκεσαι μίλια μακριά του.
Πηγή: https://www.xronos.gr/arthra/o-rolos-ton-gonion-sti-sholiki-meleti